SILENT LINKAGE/しずかなうねり 

Maemachi Art Center (MAC)
Posted On: 12月 6, 2010
Posted In: ,
Comments: No Responses

前町アートセンター(MAC)

山口市という町があるんですけれども、山口市って新しく開発した住宅とか古い地域とかいろいろ斑模様になっている中で、前町アートセンター(MAC)がある場所は結構古い人たちが住んでいる場所なんですね(0:01)
僕がここに引っ越して来た時に思ったのは、結構、子供がたくさんいるなという印象があった。子供を育てながら暮らしている 人たちがたくさんいます。でも、何処からか引っ越して来たというよりは、地元の場所というか、親が直ぐ近くに住んでいるとか、そういうことが多かったので、なんか、それが特徴的だなと思ったのですね(0:20)
ちょうど僕も子供ができたとかした事があっていい環境、いい関係の中で自分の子供を育てるというのも興味があったので、だから、そういう事で地元の人たちと関係をどんどん結びたいなあと思った時に、工作教室っていうのを思いついたのですね(0:45)
で、工作教室をやっていくと面白いお母さんたちが何人も出てきて、なんかイベントしたいとか、でも、もともと彼女たちは 若い時に自分たちでイベントを考えて作ったりしている人たちがいっぱいいたので、なんか、そのパワーというのをまた応用できるはずだと思って大人の工作教室という形でみんなが自分でやりたいと思っているイベントをMAを使ってやったんです(1:02)
ようやく最近、関係が出来たことがあるという前提のもと、その、人間としての関係が出来た上で、どう現代美術みたいなものをプレゼンテーションしてみようかなということでジョセフ・コスース(Joseph Kosuth)のアーティスト・レクチャーをなるべく背景っていうのがないまま作品を見て、プロジェクターで映して、その作品を見て、何が面白いか話し合う(1:29)
言葉で作品を考えたりとか、自分が言葉をもっている人間だって再認識してみたりとか、そういうこと自体が面白いだろうなっていう事を僕はやっぱりコスースの作品の中に見いだしているし、子育て中のお母さんとかにも味わってもらことは出来たかなっていう実感はあって(1:55)
こういう関係の作り方というのは、一回性のアートイベントとかでは絶対に出来ないことだと思うし(2:17)

ここでこういう活動をするという事は、家族がいるわけで、家族の理解とかは?

一人で住んでいる時にはもちろん自由勝手にやっていて、レジデンス機能とかもどんどん拡張していく。十人ぐらいこの家に泊まったりする時もあるんですけれども、家族がここに住んでいるという時にじゃあ、1階の部屋は生活じゃないのとか、2階にある一部屋だけがベットルームになったりする。そういうところが嫌がるかなと思ったのだけれども、奥さんそれでいいよと言ってくれたし、そこらへんは僕はなんか変な意味で従わせるとか理解してもらおうとか努力はぜんぜんしてなくて、彼女の特質としてぜんぜんそれが気にならないというタイプの人だったからたまたま良かったなあと(2:25)

確かにお母さんたちの旦那に対する不平不満をここで聞くじゃん。
聞くねー。
そうすると、僕はそれをやらなければいいわけだから、傾向と対策ばっちりなんだよ(3:14)

子供にとっての環境てそれが全てだから他と選択はできないし、そんなかで育っていく中では、しょうがないとしか言いようが無いね。子供にはこういう環境で人がいっぱい泊まりにきて、いろいろ話しをしているというのが環境だっていうふうに言って、それが悪影響になるか、良かったことになるかは、彼ら、彼女らが10年、20年経っていかないと分らないのだけれども、少なくとも僕の中ではごめんねとは思ってなくって、こんなもんだよって言って、住んでもらっているというか一緒に暮らしている感じです(03:29)

Maemachi Art Center

I live in a city called Yamaguchi. Yamagushi is a mixture of newly developed areas and traditional neighbourhoods. Maemachi Art Center (MAC) situates in a neighbourhood where many residents have lived for all their lives.(0.01)
My first impression when we moved here was that lots of kids are around in the neighbourhood. It’s not like people moved here recently, but they are locals like their parents live nearby. So I thought that was the characteristic of the area.(0.20)
Since my wife gave a birth during that time I was also interested in bringing up the baby in a good environment with a good relationship with local people. Then I came up with an idea to open an art class.(0.45)
When I started the art class, I met a few mothers who showed interest to organise events. They used to organise events when they are young, so I thought I could use their willingness to do something. I started an art class for adults. And we organised many events at MAC on the basis of what they wanted to do.(1:02)
And now, as I have established a good relationship with them, I thought about presenting contemporary art to them. I came up with an idea to present a lecture on Joseph Kosuth and discuss about his works but without background information.(1:29)
My interpretation of his works is the way he questions about art through language and perhaps how he reiterates that we, human beings, have language. I felt confidence that they also understood his works in a similar way.(1:55)
Given the negative idea most people have on contemporary art I couldn’t have introduced Kosuth to them on one-off art event.(2:17)

But I suppose you had to have understanding from your family for inviting lots of people over all the time?

When I moved here by myself first, I even took 10 art residents in this house. But I have a family now so I can’t do that anymore but we divide the house into private space and public space. For example, the ground floor can be used for art class and the first floor bedroom for us. I first thought my wife would not like the idea but she was fine about it. So it’s not like I tried to convince her but she is a kind of person who doesn’t care about it which I find it lucky.(2:25)

You know, we hear mothers complaining about their husbands.
Wife: Yes.
These complaints help me not to do the same to you like learn and apply.(3:14)

You know, kids can’t choose the environment they grow up. So they have to give in. They have to take the reality that their living environment is where lots of people come and discuss all the time. We won’t be able to know if it’s good or bad for them for another 10 or 20 years. But I don’t feel guilty about it. I let them put up with it by saying “that’s life”.(3:29)

…………………………..

August 2010 / Maemachi, Yamaguchi
images & sounds / Hikaru Fujii
SILENT LINKAGE PRESENTS

4min 37sec

Maemachi Art Center (MAC)
http://maemachi.exblog.jp/

NewsvineStumbleUponTechnoratifacebookGoogleTweet This